(bij art. 46 K.O.)
1 Samenroepende kerk
De samenroepende kerk zal, in overleg met deputaten voor
voorbereiding van de volgende synode en zoveel mogelijk in
overeenstemming met eventuele aanwijzingen door de vorige synode
gegeven:
1 met advies van de classis tijd en plaats van de eerstkomende
synode vaststellen;
2 twaalf maanden voor de datum van de synode een oproep doen
uitgaan door aan alle kerken, classes en particuliere synoden
bekend te maken:
a. de vastgestelde tijd en plaats van de eerstkomende synode,
1)
b. het postadres waar stukken voor het agendum worden
ingewacht,
c. dat zes maanden voor de aanvang van de synode een eerste
informatie zal worden verstrekt over de zaken van het agendum
voor de synodale vergadering,
d. de sluitingsdatum voor het indienen van stukken voor het
agendum en deze stellen op drie weken voor de vastgestelde tijd
van aanvang van de synode. De synode zal zelf beoordelen of zij
na de sluitingsdatum in bijzondere gevallen nog stukken zal
aanvaarden en in behandeling nemen;
3 voorzieningen treffen die een efficiënt werken van de synode
mogelijk maken; hierbij dient aandacht te worden besteed zowel
aan een goede accommodatie voor het houden van de plenaire
zittingen, het werk van de commissies en de administratieve
dienstverlening als aan de huisvesting en verzorging van de leden
van de synode; 2)
4 de gewone hoogleraren van de Theologische Universiteit
uitnodigen ter synode vóór het geven van eventuele adviezen;
5 zes maanden voor de datum van de synode de eerste informatie
omtrent de zaken van het agendum verstrekken aan alle kerken,
classes en particuliere synoden, alsmede aan deputaten voor de
betrekkingen met buitenlandse kerken, ter kennisgeving aan deze
kerken. Zij stelt hiertoe een lijst samen, die
a. is ingedeeld in vaste rubrieken naar het volgende
grondpatroon:
1. Leer
2. Kerkregering
3. Eredienst
4. Evangelisatie en zending
5. Theologische Universiteit
6. Binnenlandse betrekkingen
7. Buitenlandse kerken
8. Hoge Overheid
9. Synodalia
10. Particularia
11. Varia
b. een duidelijke omschrijving bevat van de hoofdinhoud van
voorstellen en verzoeken;
6 twee maanden voor de datum van de synode
a. de lijst van zaken voor het agendum toezenden aan alle kerken,
classes en particuliere synoden, alsmede aan deputaten
betrekkingen met buitenlandse kerken, ter kennisgeving van deze
kerken;
b. dezelfde lijst, de deputatenrapporten en de huishoudelijke
regeling voor generale synoden toezenden zowel aan de door de
particuliere synoden benoemde primi-afgevaardigden als aan de
gewone hoogleraren van de Theologische Universiteit.De lijst zal
op dezelfde wijze worden samengesteld als onder 1.5 a en b is
genoemd, aangevuld met de sedert de eerste informatie ingekomen
zaken voor het agendum;
7 op dezelfde tijdstippen als genoemd onder 1.5 en 1.6 de
gereformeerde pers informeren omtrent de zaken van het agendum,
met dien verstande dat deze gegevens worden verstrekt voorzover
zij niet vertrouwelijk zijn;
8 in overleg met het Archief- en Documentatiecentrum zorg dragen
dat de in het generale archief voor het synodale werk beschikbaar
gehouden exemplaren van de Acta en Handelingen van de voorgaande
synoden sedert 1892 ter plaatse van de vergadering aanwezig
zijn;
9 na de sluitingsdatum voor het indienen van de stukken het
concept-agendum vaststellen; in dit concept-agendum worden alle
kerkordelijk overeengekomen punten opgenomen 3) en de
bijbehorende lijst van ingekomen stukken, aangevuld met wat tot
de sluitingsdatum is binnengekomen;
10 twee weken voor de opening van de synode een uitnodiging
sturen aan de primi-afgevaardigden en aan de adviseurs, met
mededelingen over plaats en tijd van bidstond en opening van
synode en over logiesadressen;
11 op de avond voorafgaande aan de opening van de synode een
bidstond beleggen en als voorganger in deze dienst uitnodigen de
preses, of, bij verhindering van deze, de assessor van de
laatstgehouden synode;
12 op de vastgestelde tijd en plaats:
a. de synode op christelijke wijze openen
b. de credentiebrieven onderzoeken en daarover rapport
uitbrengen,
c. de verkiezing leiden van het moderamen, achtereenvolgens van
de preses, de assessor, de eerste en de tweede scriba,
d. de leiding overdragen aan de door de generale synode gekozen
preses,
e. het agendum met alle bijbehorende stukken overdragen aan het
moderamen, het moderamen in kennis stellen van alles wat gedaan
is om “een efficiënt werken van de synode mogelijk te maken” (zie
1.3 en 10)
f. wanneer na de constituering van de vergadering het moderamen
zich terugtrekt voor de voorlopige planning van de agenda, een
voorlichtingsmoment voor de overige afgevaardigden creëren, te
verzorgen door deputaten voor voorbereiding van de volgende
synode, met het doel technische voorlichting te geven over de
werkwijze van de synode.
2 Moderamen
Het moderamen zal
1. bestaan uit een preses, een assessor, een eerste scriba en een
tweede scriba. De preses leidt de zittingen van de synode
overeenkomstig hetgeen bepaald is in art. 34 K.O.
Krachtens zijn verantwoordelijkheid voor een ordelijke en
efficiënte wijze van werken tijdens de plenaire zittingen ziet
hij toe ook op de arbeid ter voorbereiding van die zittingen.
De assessor staat de preses bij in de leiding en vervangt hem in
voorkomende gevallen. Hij behartigt in overleg met de quaestor
synodi de materiële en financiële belangen van de synode.
Hij draagt er zorg voor, dat de voor het archief bestemde stukken
aan de archivaris ter hand worden gesteld en hij geeft adviezen
aan de commissies, indien deze dat verzoeken.
De eerste scriba houdt aantekening van het verhandelde. Hij maakt
de Acta en Handelingen gereed. Telkens wanneer een gedeelte in
concept gereed is, legt hij dit ter vaststelling aan de
vergadering voor. Hij verzendt binnen een week de vastgestelde
tekst als zetklare kopij naar de drukker.
De tweede scriba verzorgt de uitgaande correspondentie. Hij
regelt de werkzaamheden voor de typekamer, mede opdat de te
vermenigvuldigen stukken de leden van de synode tijdig
bereiken.
In voorkomende gevallen vervangt hij de eerste scriba;
2. na kennisneming van het agendum de vergadering dienen met
voorstellen als genoemd onder 4.2-4;
3. toezien op de naleving van het door de synode vastgestelde
werk- en tijdschema;
4. zodra voor een bepaald deputaatschap deputaten kunnen worden
aangewezen, de vergadering dienen met een voordracht ter
benoeming;
5. de commissies en personen aan wie punten van het agendum ter
voorbereiding zijn toevertrouwd, van advies dienen inzake een
efficiënte wijze van werken;
6. de quaestor voorzien van een overzicht van de namen van de
ingestelde deputaatschappen (naam samenroeper, diens
telefoonnummer, adres en woonplaats); tevens geeft het moderamen
daarbij aan of het deputaatschap gerechtigd is een eigen quotum
aan de kerken te vragen.
3 Adviseurs
1 De gewone hoogleraren van de Theologische Universiteit zullen
door de roepende kerk worden uitgenodigd voor het geven van
eventuele adviezen.
Zij geven hun eventuele adviezen in de vrije discussie ter
plenaire zitting. Is bij een bepaalde zaak de deskundige inbreng
van een hoogleraar gewenst, dan wordt deze op voorstel van of in
overleg met het moderamen verzocht deel te nemen aan het werk van
de commissie aan welke deze zaak ter fine van advies is
toevertrouwd.
Ten dienste van de adviseurs gelden de volgende bepalingen:
a. zo spoedig mogelijk na de opening van de synode zal een
voorlopig werk- en tijdschema verstrekt worden aan de
adviseurs;
b. aan het eind van elke vergaderweek zal een zo gedetailleerd
mogelijk werkschema voor de volgende vergaderweek aan de
adviseurs verstrekt worden;
c. in geval adviezen wenselijk en/of noodzakelijk worden geacht,
zal dit telkens bij het verstrekken van dit werkschema worden
vermeld, onder overlegging van de benodigde werkstukken.
2 De dienaar (dienaren) des Woords van de roepende kerk zal
(zullen) door de preses worden uitgenodigd de zittingen van de
synode als adviseur(s) bij te wonen.
3 Deputaten worden door de synode uitgenodigd bij de behandeling
van op hun deputaatschap betrekking hebbende zaken aanwezig te
zijn, eventueel het woord te voeren en
hun advies te geven.
4 En advies over de zaak zelf wordt in de eerste besprekingsronde
uitgebracht. In een tweede of derde ronde dient het advies zich
te beperken tot eventueel ingediende tegenvoorstellen en
amendementen.
4 Werkschema
De synode zal bij haar werkzaamheden de volgende orde in acht
nemen:
1 nadat het moderamen heeft zitting genomen verzoekt de preses de
leden van de synode en de aanwezige adviseurs door op te staan
van hun zitplaatsen te beloven al hun arbeid ter synode te zullen
verrichten in onderworpenheid aan de Heilige Schrift en in
gebondenheid aan de aangenomen belijdenis; deze belofte zal ook
worden gevraagd indien iemand voor het eerst als vervanger ter
synode aanwezig is;
2 het moderamen neemt kennis van het agendum en dient de
vergadering met voorstellen inzake
a. de sluitingstermijn voor het aanvaarden van stukken voor het
agendum;
b. het aantal in te stellen commissies van voor bereiding;
c. de aan te wijzen commissievoorzitters;
3 nadat de vergadering besluiten heeft genomen betreffende de
onder 2 genoemde voorstellen, wordt zij geschorst teneinde het
moderamen gelegenheid te geven voor breed overleg - samen met de
aangewezen commissievoorzitters en de hoogleraar in het kerkrecht
- inzake de verdere werkwijze van de synode en de huishoudelijke
zaken, waaronder de benoeming van een quaestor ( en diens
plaatsvervanger ), een financiële controle-commissie en een
begrotingscommissie.
De samenstelling van deze commissies en de werkwijze zowel van de
commissies als van de quaestor zijn nader omschreven in de
instructie “Financieel beleid”, welke instructie als bijlage is
opgenomen in de Acta van de Generale Synode van Heemse
1984/85;
4 in de loop van de eerste zittingsweek wordt het resultaat van
dit overleg aan de vergadering voorgelegd. Op voorstel van het
moderamen wordt vastgesteld:
a. de verdere samenstelling van de commissies van
voorbereiding;
b. de verdeling van de onderwerpen en overige punten van het
agendum over commissies en personen ter fine van advies;
c. een schema van de volgorde waarin, de tijden waarop en het
tijdsbestek waarbinnen het agendum verantwoord kan worden
afgehandeld.
Dit schema dient ervan uit te gaan, dat de afhandeling van het
agendum plaats vindt in één of meer reeksen van zittingen.
Nadat de vereiste huishoudelijke zaken zijn afgehandeld, doet de
preses de synode uiteengaan voor commissoriale arbeid;
5 de aangewezen commissies en personen ontvangen gelegenheid de
voorbereidende werkzaamheden te verrichten en hun rapporten en
adviezen op te stellen;
6 het moderamen blijft contact houden met de commissies en
personen, aan wie agendapunten ter fine van advies zijn
toevertrouwd, ziet toe op de naleving van het aangenomen werk- en
tijdschema en draagt er zorg voor dat stukken, rapporten en
adviezen die voor behandeling in aanmerking komen, zo tijdig aan
de leden en adviseurs van de synode worden toegezonden, dat deze
gelegenheid hebben er voldoende kennis van te nemen;
7 op tijd en plaats bij het uiteengaan vastgesteld komt de synode
weer in plenaire zitting bijeen. De punten van het agendum worden
afgehandeld in één of meer reeksen van zittingen;
8 wanneer artikelen van Acta of Handelingen gereed gekomen zijn,
zullen deze in concept aan de leden worden uitgereikt. Ingediende
concept-acta worden binnen een week na uitreiking vastgesteld; de
Acta in een openbare zitting, de Handelingen in een besloten
zitting;
9 na afhandeling van de punten van het agendum wordt de roepende
kerk voor de volgende generale synode aangewezen. De preses houdt
de censuur naar art. 48 KO, spreekt een slotwoord en sluit de
vergadering naar art. 29 KO.
5 Commisssies en rapporteurs
1 Algemeen
a. Elke commissie van voorbereiding staat onder leiding van de
door de synode aangewezen voorzitter,
b. uit de commissie wordt in onderling overleg een waarnemend
voorzitter aangewezen,
c. alle commissieleden ontvangen kopieën van alle aan de
commissie ter fine van advies toevertrouwde stukken,
d. de voorzitter is verantwoordelijk voor alle in origine
afgegeven stukken en draagt er zorg voor, dat deze stukken na
afhandeling van een zaak worden terugbezorgd bij de eerste
scriba,
e. is een zaak ter synode afgehandeld, dan zorgt de voorzitter
van de commissie ervoor dat het rapport met de besluiten in
eindredactie in tweevoud, door hem en de rapporteur ondertekend,
wordt ingeleverd bij de eerste scriba.
2 Het werk van de leden en rapporteurs.
Elke commissie van voorbereiding zal
a. voor alle dingen de aan haar toevertrouwde stukken van het
agendum inventariseren. Hierbij dient zij
1. goede aandacht geven aan de vraag van de ontvankelijkheid van
de stukken, alsmede na te gaan of geen misbruik is gemaakt van
het recht van appèl;
2. onderscheid te maken tussen zaken die dermate eenvoudig en
doorzichtig zijn, dat kan worden volstaan met het aanbieden van
een concept-besluit èn zaken die een rapport vereisen;
b. in overleg met het moderamen één of meer rapporteurs
aanwijzen;
c. de aangewezen rapporteurs de gelegenheid geven om zelfstandig
de hun toevertrouwde stukken in kaart te brengen, te analyseren
en te beoordelen.. De rapporteurs leggen op korte termijn hun
eerste indruk vast in een kort werk-document, dat ter
kennisneming aan het moderamen van de synode wordt
voorgelegd.
Na bespreking van het eerste onderzoek verzoekt zij de
rapporteurs op basis van het commissieoverleg een concept-rapport
gereed te maken. Na goedkeuring van het concept-rapport machtigt
zij de rapporteurs een commissierapport klaar te maken ten
dienste van de synode;
d. wanneer bepaalde punten uit rapporten van de deputaten niet
duidelijk zijn, of ook wanneer zij op belangrijke punten met de
deputaten van mening verschilt, eerst met de betreffende
deputaten in overleg treden, voordat aan de synode advies wordt
uitgebracht;
e. gerechtigd zijn in gewichtige zaken eerst een voorlopig
rapport met concept-conclusies aan de leden van de synode te
verstrekken, met het verzoek voor een daarbij aan te geven datum
kritische opmerkingen schriftelijk ter kennis van de commissie te
brengen, om eerst daarna een definitief rapport aan de synode aan
te bieden.
6 Vergadertechniek
1 Rapporten en adviezen die tijdig aan de leden werden verstrekt,
zullen niet worden voorgelezen maar dadelijk in behandeling
worden genomen. Voor toelichting en/of verdediging treedt de
aangewezen rapporteur op, eventueel aangevuld door de
commissievoorzitter. Afhandeling zal zoveel mogelijk in één of
meer zittingen achtereen geschieden.
Schorsing van de vergadering voor commissieberaad zal slechts
plaatsvinden, wanneer een goede afhandeling dit vereist en de
rapporteur hierom verzoekt of de preses dit voorstelt.
2 Bij de bespreking van rapporten, adviezen en concept-acta en
-handelingen ziet de preses erop toe, dat terminologische of
redactionele kritiek, die vooraf schriftelijk bij de rapporteur
kon worden ingediend, niet in de plenaire zitting wordt
uitgebracht.
3 Niet dan bij uitzondering en met goedvinden van de vergadering
geeft de preses meer dan twee spreekronden over dezelfde zaak.
Hij zal de spreektijd zo rantsoeneren, dat verwacht kan worden
dat afhandeling plaatsvindt binnen de voor deze zaak geplande
tijd.
In de eerste ronde is het niet mogelijk in te gaan op wat door
een vorige spreker is gezegd.
Tijdens de tweede ronde kan worden ingegaan op hetgeen
doorsprekers in de eerste ronde is gezegd. Tegenvoorstellen en
amendementen zullen als regel tijdens de tweede ronde worden
ingediend.
4 Voorstellen en amendementen kunnen alleen worden ingediend door
leden die naar art. 32 KO stemrecht hebben. Zij dienen
schriftelijk aan de eerste scriba ter hand gesteld te worden. Een
voorstel of amendement komt alleen voor behandeling in
aanmerking, wanneer het door tenminste één lid met keurstem wordt
gesteund.
5 Wie een voorstel of amendement heeft ingediend, heeft het
recht, voordat de discussie gesloten wordt, te repliceren.
6 Ingediende voorstellen zullen door de preses worden
onderscheiden in:
a. het oorspronkelijke voorstel;
b. een voorstel dat of volledig of op een wezenlijk onderdeel
zich richt tegen het oorspronkelijke voorstel;
c. een amendement dat wijziging beoogt, zonder het
oorspronkelijke voorstel wezenlijk aan te tasten;
d. een amendement op een reeds ingediend amendement.
Bij stemming zullen eerst aan de orde komen de voorstellen van
groep d, vervolgens die van groep c en tenslotte die van de
groepen a en b, waarbij als regel een commissievoorstel voorrang
krijgt.
Indien een voorstel een aantal onderdelen bevat en de preses deze
onderdelen eerst afzonderlijk in stemming brengt, zal hij daarna
het voorstel in zijn geheel aan een eindstemming onderwerpen.
7 Besluiten worden zo mogelijk met algemene stemmen genomen.
Is dit niet mogelijk, dan wordt beslist overeenkomstig hetgeen de
meeste stemmen hebben goedgevonden.
In geval van appèl of revisie blijven buiten stemming degenen die
lid waren van de vergadering, welke het omstreden besluit nam, of
die deze vergadering vertegenwoordigden.
Bij staking van stemmen is een voorstel verworpen.
Over zaken wordt in de regel mondeling gestemd.
Tenzij benoemingen met goedvinden van de vergadering geschieden
op enkelvoudige voordracht van het moderamen, worden personen
schriftelijk verkozen.
Om verkozen te worden verklaard, moet iemand de volstrekte
meerderheid van de uitgebrachte stemmen hebben verkregen. Blanco
stemmen worden niet meegeteld bij het bepalen van de volstrekte
meerderheid.
Indien nodig wordt na twee vrije stemmingen een herstemming
gehouden tussen hen die de meeste stemmen hebben verkregen.
Staken hierbij de stemmen, dan wordt de oudste in leeftijd voor
verkozen verklaard.
8 Wie overwegende bezwaren heeft tegen een genomen besluit, heeft
het recht zijn tegenstemmen in de Acta te doen aantekenen. Hij
kan ook verzoeken hierbij de aard van zijn bezwaren aan te
duiden.
9 Wie bezwaar heeft tegen een beslissing van de preses, kan zich
op de synode beroepen.
In dat geval zal zijn bezwaar terstond in behandeling komen.
7 Toegankelijkheid
1 De vergaderingen van de synode zijn toegankelijk voor leden van
de Gereformeerde Kerken. Met toestemming van het moderamen kunnen
ook andere personen de vergaderingen bijwonen.
2 Behalve in geval van beoordeling van personen zal de synode
niet dan bij volstrekte noodzaak in besloten zitting vergaderen.
Indien zij in comité vergadert, zullen allen die niet als
afgevaardigden, als adviseurs of op uitnodiging van de synode
aanwezig zijn, de vergadering verlaten.
3 Aan vertegenwoordigers van pers, radio of televisie kan de
vergadering toestemming verlenen een verslag of reportage van
openbare zittingen te maken en deze in de publiciteit te
brengen.
Deze toestemming zal slechts worden verleend, wanneer de volgende
voorwaarden aanvaard worden:
a. de verslaggevers/reporters blijven zelf verantwoordelijk voor
hun weergave;
b. de verslaggevers/reporters verplichten zich onjuistheden in
hun weergave via hetzelfde medium, waarvan zij voor hun weergave
gebruik maakten, te rectificeren in de door het moderamen
gestelde vorm;
c. de synode behoudt zich het recht voor te verbieden dat
bepaalde zaken in de publiciteit worden gebracht;
d. het moderamen ontvangt in viervoud de tekst van de weergave
aanstonds nadat deze in de publiciteit is gebracht.
8 Deputaten van de generale synode
1 Bij het benoemen van deputaten zal de synode de volgende
richtlijnen aanhouden;
a. de deputaatschappen worden zo klein mogelijk gehouden;
b. personen die de leeftijd van 70 jaar bereikt hebben, komen
voor benoeming niet meer in aanmerking;
c. een cumulatie van functies wordt zoveel mogelijk vermeden.
2 De benoemde deputaten zullen
a. op uitnodiging van de door de synode aangewezen samenroeper(s)
zo spoedig mogelijk bijeenkomen om hun werkzaamheden zo te
regelen, dat deze binnen de daarvoor gestelde tijd tot een goed
einde gebracht kunnen worden;
b. hun werkzaamheden verrichten in gebondenheid aan de door de
synode omschreven opdracht;
c. van hun handelingen schriftelijk rapport uitbrengen aan de
eerstvolgende synode. Zij dienen ernaar te streven aan hun
rapport conclusies te verbinden, die dermate bondig geformuleerd
zijn, dat ze in aanmerking komen voor een directe behandeling ter
synode;
d. tenzij de synode anders bepaald heeft, hun rapport uiterlijk
drie maanden voor de bijeenkomst van de eerstvolgende synode
indienen bij de roepende kerk;
e. indien krachtens een beslissing van de synode toezending aan
de kerken dient plaats te vinden, het rapport zo tijdig
toezenden, dat het de kerken bereikt binnen de in de opdracht van
deputaten gestelde termijn;
f. ter zake van de te maken onkosten en de verantwoording daarvan
zich gedragen naar de regels zoals die zijn vastgesteld in de
instructie “Financieel beleid”, welke instructie als bijlage is
opgenomen in de Acta van de Generale Synode van Heemse 1984/1985,
op de Generale Synode van Ommen 1993 als volgt geamendeerd: bij
het declareren van reiskosten vindt een vergoeding plaats op
basis van 1e klas Ned. Spoorwegen of de door de overheid fiscaal
neutraal vastgestelde kilometervergoeding voor auto’s;
g. in hun rapport aan de volgende synode een rooster van aftreden
opnemen, waarbij ermee gerekend wordt dat de synode niet vaker
dan twee keer tot herbenoeming overgaat; voor de leden van het
moderamen van deputaten-curatoren van de Theologische
Universiteit is indien nodig een derde herbenoeming mogelijk;
voor deputaatschappen die contacten met andere kerken onderhouden
in binnen- en buitenland, is een derde herbenoeming mogelijk,
indien het deputaatschap de noodzaak daarvan aantoont.
9 Deputaten voor voorbereiding van de volgende generale synode
De leden van het moderamen van de synode zullen, na de sluiting
van haar zittingen als haar deputaten
1. uitvoering geven aan de besluiten van de synode, voorzover
deze niet aan andere deputaten werd opgedragen;
2. de tekst van het laatste deel van de Acta of Handelingen dat
niet meer aan de synode kon worden voorgelegd, vaststellen;
3. de samenroepende kerk voor de volgende synode van advies
dienen bij de uitvoering van hetgeen bepaald is ten aanzien van
de taak van die kerk.
10 Beheer van de bezittingen van de generale synode
1. Er is een inventarislijst van de eigendommen van de synode,
waarvan het origineel bewaard wordt door de quaestor.
2. Door de quaestor worden — bij aan- of verkoop van goederen —
wijzigingen in deze lijst aangebracht. Als basis dienen hiervoor
de nota’s.
3. Tijdens de periode dat er geen synode is, blijft de kerkenraad
van de kerk waar de goederen zijn opgeslagen, verantwoordelijk
voor het beheer daarvan.
Waardevolle goederen worden door de kerkenraad verzekerd. De te
maken kosten hiervan kunnen worden gedeclareerd bij de
quaestor.
4. Bij de overdracht van de goederen tekenen de kosters en de
scribae van resp. de kerk die de goederen overdraagt en de kerk
die de goederen ontvangt een kopie van de inventarislijst.
Eventuele wijzigingen in de lijst worden aangetekend en de lijst
gaat terug naar de quaestor.
5. Een kopie van de onder 10.4 genoemde lijst behoort aanwezig te
zijn bij de financiële stukken voor de synode.
6. Waar van toepassing zullen deputaatschappen een
inventarislijst als bedoeld onder 10.1 aan de quaestor
verstrekken; tevens wordt hierop aangegeven, waar de inventaris
zich bevindt. Een mutatie in de inventarislijst maakt de
penningmeester van het deputaatschap kenbaar aan de quaestor door
het verstrekken van een kopie van het desbetreffende
aankoopbewijs resp. de verkoopfactuur.
Noten:
1 Bij de informatie aan de kerken, classes en particuliere
synoden dient de roepende kerk erop te wijzen, dat het dringend
gewenst is de afgevaardigden tenminste twee maanden vóór de
aanvang van de synode te benoemen.
2 Tot de “goede accommodatie” behoort:
a. vergaderruimte voor plenaire zittingen (plaats voor moderamen,
afgevaardigden, adviseurs, deputaten, rapporteur en
commissievoorzitter, pers en publiek); goede geluidsinstallatie
(microfoons tenminste op moderamentafel en katheder);
b. vergaderkamers, in aantal overeenkomend met het aantal
commissies, voor 6 à 7 personen, met kastruimte, computer en
printer voor tekstverwerking;
c. moderamenkamer met vergader- en archiefruimte, met twee
computers en printers voor tekstverwerking;
d. secretariaat, typistes met ervaring in tekstverwerking,
fotokopieerapparaat, schrijfmachine, 3 computers met printer voor
tekstverwerking, papiervoorraad;
e. telefoonaansluiting in c en d; telefooncel;
f. postbus;
g. conversatiezaal met buffet en zitgelegenheid voor ca. 40
personen. Een en ander wordt meer gedetailleerd vastgelegd en
geactualiseerd in een draaiboek.
3 Het concept-agendum is als volgt op te stellen:
1. opening namens de roepende kerk
2. onderzoek van de credentiebrieven en presentie
3. verkiezing van het moderamen
4. constituering van de vergadering
5. betuiging van instemming met de aangenomen belijdenis van de
kerken
6. vaststelling van het agendum van de synode
7. behandeling van de ingekomen stukken en rapporten
8. benoemingen
9. vaststelling van de Acta en de Handelingen
10. aanwijzing van de samenroepende kerk voor, alsmede tijd en
plaats van de volgende synode
11. censuur naar art. 48 KO
12. rondvraag
13. evaluatie
14. sluiting
(Dordrecht 1893, art. 25; Groningen 1946, art. 210;
Amersfoort 1948, art. 30; Kampen 1951, artt. 13 en 190;
Enschede 1955/6, art. 73b; Kampen 1975, art. 468; bijlage 22;
Groningen-Zuid 1978, art. 393; bijlage 14;
Arnhem 1981, art. 154; Heemse 1984/5, art. 128;
Ommen 1993, art. 88; Berkel en Rodenrijs 1996, art. 100)