Cap. I. Byzondere Vragen.
Ad decimam1) fratrum Coloniensium quaestionem, an liceat Papistae alicuius infantem baptizare, qui testatur Baptismi forman in Ecclesiis reformatis receptam, sibi puriorem videri quam eam quae in papatu vsurpatur, Qui sibi satisfieri cupiunt, exemplar sumant articuli à fratribus Genevensibus ea de re conscripti2).
Op de tiende vrage der Broederen van Keulen3), of het toegelaaten is eens Papisten Kind te doopen, welke betuigt dat die forme des Doops, die in de Gereformeerde Kerken is, hun reinder dunkt te weezen, dan die welke in het Pausdom is gebruikt? is geantwoort, dat die hier in voldaan begeert te wezen, die neeme eene Copie van het geene de Broeders van Geneve hier van geschreven hebben.
1) Bij F. staat hiervoor: nonam.
2) In het Latijnsche afschrift uit het Arnhemsche archief (niet
bij F.) volgt op dit artikel het bedoelde artikel van Genève,
echter niet in het Latijn, maar in de volgende Hollandsche
vertaling (waarmede de Hoogduitsche bij J. goed overeenkomt):
Dit is die Copie des Artijckels van Geneuen dienende tot een
andtwoorde op de voorss. 10 vraege der Broederen van Coelen.
Het beste ende alderseeckerste is geen kinderen tot den doop toe
te laten oft t’ ontfangen, dan van welcken die Vaederen
lidtmaeten des lichaems der Kercken sijn, ende voorwaer het is
den Ordinaris Regule diemen in deser saecken behoort te
gebruicken; nochtans om die te seer strenicheit te maetigen in
deser saecken, soo moet men altijt hierop acht nemen, dat Godts
verbondt sich strecket tot in het duijsenste geslachte, niet om
alsoo ouerhoop allerleij kinderen diemen te doopen anbiedt t’
ontfangen, onder het decxsel dat die voorouderen daer van, van
oeuer duijsent jaeren geleden Christenen geweest sijn, maer well
om door goeden ende behoorlicken middel, tot der Kercken wederom
aen te nemen ende te voegen, t’ gene dat daervan vervrembt is
geweest; maer nu sijn die middelen verscheiden ende menigerleij,
nae dat die omstandicheden verscheiden ende mennigerleij zijn:
Want waert saecken dat Godt sijnen vervallen Kercken wederom
belieffde op te richten, ende dat die Ordinaris bedieninge des
doops (welcke heden s’ daeghs de vijanden der waerheijt
misbruicken) wederom gestelt were in handen vanden oprechten
herderen, all waere het schoon dat veele lyeden noch soo haest
niet gereformiert offt bekeert ende herboeren waeren, soo en
soude men nochtans sulcker lyeden kinderen (dien der Kercken toe
koemen) vanden doop niet moegen affsluijten: Want men en soude
den seluigen niet alleene te kort doen, maer oock die gemeenschap
der geloeuigen, ende der beloften Godts. Dergelijcke Andtwoorde
hebben wij aen die vanden Rijcke van Schotlandt gedaen, als sij
ons advijs oeuer dese saecke begeert hebben. Item ter plaetzen
daer die Kercke onder den Cruijce schuijlt oft affgesondert ende
verborgen is: Indien daer die ouderen der kinderen noch soo swack
ende bevreest zijn, als dat sij hun tot der gemeente niet en
derren begeuen, Offt, noch rouw, ende ongeschickt zijnde hun niet
buijgen en willen onder het jock Jesu Christi, ende daer en
tusschen nochtans eenige van haere vrienden last ende macht geuen
van haer lyeden kinderkens aen te bieden, om in aller
behoorlicheit ende suijverheit gedoopt te worden, soo en is daer
geen oorsaecke noch redene die verhinderen mach die selve
kijnderkens angenoemen te wordene, behaluen dat die Peters ende
Meters, oft die getuijgen des doops haer verbinden in desen
haeren Ampte ende plicht hun seluen getrouwelicken te quijten,
oock verseeckeren ende betoegen, dat sij van den ouderen voorss.
volle last ende bewillinge hebben, van alsulcx te doene, Want dat
is effen soo veele, Als ofte die Vaeders der voorseider Kinderen,
haer vaederlich Recht ende Actie te buijten gegaen ende
ouergegeuen hadden in handen van den voorss. Peteren en de
Meteren etc. Maer soo daer eenich persoen is, die vanden
Evangelio gansch niet en weet, ende daerin geheell onverstandich
sij, soo en wilden wij alsulckes kindt eene niet raeden tot den
doop aengenoemen te worden, sonder den seluen persoen te doen
beloeuen eerst ende voor all, dat hij gedoegen sall, dat sijn
kindt vanden Peters ende Meters t’ zijner tijt sall onderweesen
ende geleert worden inde suijvere leeringhe des Evangeliums, ende
dat hij door sijne vaderlicke auctoriteit oft vermoegen t’ zelve
kindt nu noch nummermeer en sall dwingen oft daer toe brengen,
dattet wederomme sall koemen ofte gebracht worden totte
superstitia ofte auergeloeuicheden des Paussdoms, maer dat hij
den seluen kinde veel meer sall vrijheit geuen tho leuen nae die
leeringe des Evangeliums, daer het inne onderwesen is. Indien men
in deser saecken den toom langer gaeue ende meer toe liete, soo
soude d’ ambitio oft die vermeetenheit te seere regneren, ende
daer soude veele verwoestinghe ende groote ongeschicktheit uijt
volgen.
3) Voor de laatste acht woorden heeft C.: Op de neghende
vraaghe.