(deputaten GS11)
Deputaten werken volgens onderstaande regeling:
1. Voor 2012 en volgende jaren beoordelen deputaten de financiële
draagkracht van de particuliere synoden die een verzoek om
aanvullende steun doen, en kennen zij een bedrag aan steun toe
door middel van een omslag over alle leden van de kerken;
deputaten verrichten hun werkzaamheden binnen het vastgestelde
budget.
2. Bij het beoordelen van de financiële draagkracht van een
particulier ressort nemen deputaten mede in overweging of door de
ter plaatse geldende regelingen voldoende aandacht wordt besteed
aan de eigen
|75|
inspanningsverplichting van de kerken die steun ontvangen;
deputaten zullen zo nodig handreikingen doen voor het berekenen
van normbedragen; ook wordt door hen nagegaan of de steun
uitsluitend wordt gebruikt voor de instandhouding van een
predikantsplaats en niet (bijvoorbeeld) voor
bijzondere projecten of het opbouwen van reserves.
3. Bij het verlenen van steun spelen alle kerkelijke
vergaderingen een rol, in die zin dat er sprake zal zijn van
een piramidale opbouw: hoe dichter een kerkelijke vergadering
betrokken is bij de instandhouding van de erediensten in een
hulpbehoevende kerk, des te meer mag van haar een bijdrage worden
verwacht; de ressorten Friesland en Gelderland worden voorlopig
bij het toepassen van deze regel uitgezonderd, omdat daar vanouds
de steunverlening rechtstreeks door de PS-deputaten gebeurt.
4. Een particulier ressort komt pas in aanmerking voor
aanvullende steun wanneer door kerkleden in dat ressort reeds een
bedrag per ziel wordt opgebracht van € 6,00 (als totaal van het
classicale en het particulier-synodale quotum), en de reserve van
het ressort dit noodzakelijk maakt.
5. De inning van het quotum en het beheer van de gelden worden op
de gebruikelijke wijze opgedragen aan deputaten financiën &
beheer (F&B), die tevens zorg dragen voor uitbetaling van de
toegekende steunbedragen. De verdere uitwerking van regelgeving
en normeringen vindt plaats in overleg met deputaten F&B.
Daarbij zal worden betrokken de vraag of na 2014 deputaten
F&B volledig met de uitvoering van de steunverlening kunnen
worden belast, waardoor dan een afzonderlijk deputaatschap niet
meer nodig zou zijn.
6. Deputaten rapporteren, in samenspraak met deputaten F&B,
aan de eerstvolgende generale over mogelijke overdracht van alle
taken aan deputaten F&B.
(GS Harderwijk 2011-2012, bijlage 9.4)
1. Het wegvallen van de PS-en in de nieuwe kerkorde heeft
ingrijpende consequenties voor de steunverlening door deputaten
GS11.
2. Deputaten GS11 bezinnen zich op een nieuwe route van
kerkverbandelijke steunverlening.
3. De nieuwe kerkorde en de daardoor noodzakelijke bezinning op
kerkelijke steunverlening biedt een mogelijkheid om de
verschillende vormen van onderlinge financiële steun in het
kerkverband nader op elkaar af te stemmen. De belasting van de
verschillende regio’s is nogal verschillend. Bovendien vraagt de
problematiek van nieuw gestichte gemeenten na afbouw van de steun
door OOG goed overleg tussen deputaten OOG en deputaten GS11. De
GS 2011-2012 blies dat overleg af, maar dat was vóór de
vaststelling in eerste lezing van de nieuwe kerkorde.
De synode stelt bij art. G82.2 op voorstel van deputaten GS11 en in overleg met deputaten HKO een generale regeling steun aan hulpbehoevende kerken vast.