Procedure voor wijziging van de kerkorde
(agenda 3.1)
06-09-02
Commissie: deputaatschap Kerkrecht en kerkorde
Materiaal:
1. Acta GS Leusden art. 43, besluit 1b met bijbehorende grond.
Hierin krijgen te benoemen depu- taten Kerkrecht en kerkorde
opdracht zich te bezinnen op een procedure voor wijziging van de
kerkorde;
2. rapport van deputaten voor kerkrecht en kerkorde, hoofdstuk
16. Deputaten onderscheiden twee procedures voor wijziging van de
kerkorde.
Besluit:
1. te onderscheiden tussen twee procedures voor wijziging van de
kerkorde, afhankelijk van de vraag of slechts tekstuele
aanpassing wordt verlangd dan wel een inhoudelijke wijziging aan
de orde is;
2. voorstellen die slechts tot tekstuele aanpassingen leiden,
kunnen door de generale synode zelf worden gerealiseerd. Daarbij
geldt niet de eis dat het voorstel vooraf aan de plaatselijke
kerken ter kennis is gebracht;
3. de volgende procedure vast te stellen voor een algehele
herziening van de kerkorde en bij inhoudelijke herziening van
afzonderlijke bepalingen van de kerkorde:
a. voorstellen die structurele en/of inhoudelijke wijzigingen
behelzen, behoren tijdig in de kerkelijke weg te worden
voorbereid;
b. nadat vervolgens op de generale synode besluitvorming in
eerste lezing heeft plaatsgevonden, beraden de kerken zich op
classisniveau over de voorgestelde teksten, en zenden hun
consideraties in bij de generale synode;
c. uiterlijk een half jaar nadat de voorgestelde teksten naar de
kerken zijn gezonden, stelt de generale synode in tweede
lezing de definitieve tekst vast bij meerderheid van
stemmen, na beraad over de ingediende consideraties;
d. bij de vaststelling in tweede lezing is amendering mogelijk.
Daarbij geldt als voorwaarde dat de consideraties daartoe
aanleiding geven. Voor het realiseren van een amendement in de
tweede fase is een gekwalificeerde meerderheid van drievierde van
het aantal uitgebrachte stemmen vereist.
Gronden:
1. deputaten hebben aangetoond dat een dergelijke verdeling
verhelderend werkt;
2. tekstuele aanpassingen vinden hun oorzaak als regel in voor
allen heldere externe omstandigheden, waarbij niet meer gebeurt
dan het actualiseren van die omstandigheden in de tekst van de
kerkorde. Uit de aard van die zaak hoeven mindere vergaderingen
daar niet ook nog mee belast te worden;
3. het hoort bij de aard van ons kerkverband dat alle kerken
betrokken worden bij structurele en inhoudelijke wijzigingen
van de kerkorde;
4. om de stroom van reacties te kanaliseren en tegelijk toch alle
plaatselijke kerken erbij te betrekken is de classis de meest
aangewezen vergadering om de consideratie te laten
plaatsvinden;
5. een procedure van classicale consideratie is een brede
raadpleging, waarbij de classes zowel instemmende als kritische
notities kunnen maken. Zo’n procedure lijkt een geschikt middel
om kerkelijke betrokkenheid en draagvlak gestalte te
geven;
6. de synode die in eerste instantie over een wijziging beslist
heeft, behoort die wijzigingsprocedure zelf af te ronden.
Aanwezig zijn als deputaten mr. F.T. Oldenhuis, ds. H. Pathuis,
ds. J.B. de Rijke en prof. dr. M. te Velde.
Het voorstel wil onderscheiden tussen zaken van tekstuele aard en
ingrijpender zaken en wil de snelheid van afhandelen bevorderen.
Dezelfde synode kan de overwegingen van de classes over
voorgestelde wijzigingen meenemen, indien de voorstellen aan het
begin van de synode aan de orde komen.
Ds. A. de Jager dient een amendement in om zo’n zaak toch voor te
leggen aan de volgende synode. Dit wordt niet gesteund.
Het voorstel wordt aangenomen met één onthouding. De
afgevaardigde ds. Pathuis blijft als deputaat buiten stemming.